2019. ápr 09.

medve * hagyma * variációk

írta: (R)ichie
medve * hagyma * variációk

… avagy a medvehagyma igenis játék!

img_20190406_134230.jpg

Elindult a medvehagyma szezon, így én is már többször vettem csokornyi fokhagymaszagú leveleket és eljátszottam velük a konyhában… Sajnos az említett szag miatt napközbeni kajálásra nem alkalmasak a belőlük készült ételek, de azért egy-egy esti / hétvégi étkezést feldobhatjuk a medvehagymával, hogy aztán megint egy egész évig ácsingózzunk az ízére.

Most 2 + 1,5 receptet firkantok ide a monitorra, érdemes lesz legközelebb venni egy csokor medvehagymát – vagy akár négyet…

 

img_20190328_175329.jpg

* Medvehagymás kenyér *

  • 1 csokor medvehagyma
  • 300 g teljes kiőrlésű liszt
  • 400 g fehérliszt
  • 300 g fehérlisztes kovász
  • 250 g langyos víz
  • 1 evőkanál só
  • 0,5 dl olívaolaj

A kovászos kenyérről itt írtam, itt meg a kovászról, így most csak a lépések gyorsban:

Úgy időzítem az egészet, hogy estére maradjon a kelesztés, így kora délután indítok: 300 g aktív kovászt készítek (100 g apakovász a hűtőből + 100 g langyos víz + 100 g fehérliszt) a dagasztás előtt 4-8 órával.

400 g fehérlisztet elkeverek 300 g teljes kiőrlésű liszttel és 250 g vízzel és hagyom állni fél órát a keverőtálban – ezalatt a liszt megszívja magát a vízzel és jobban kelesztődik. Fél óra állás után beleöntöm a keverőtálba a kovászt, a sót és az olívaolajat is, na meg a csíkokra vágott medvehagymát, majd az egészet dagasztom a géppel, kb 10 percig. Ha túl nedves, ragacsos a tészta, kevés fehérlisztet adok hozzá, amíg egységes, nem ragadós tésztát kapok.

Ezt a tésztát lefedem, fél óránként széthúzom, majd összenyomom kézzel. Három ilyen szeánsz után kialakul benne elég gluténszál, hogy egyben tartsa a tésztát, majd beleteszem a sütőformájába, lefedem, és hagyom egész éjjel kelni.

Hajnalban, olyan hat körül megébredek, és a megkelt kenyeret bevagdosom, majd a hideg sütőbe visszatolom egy tál víz kíséretében. 210 fokon a bemelegedés után kb. 40-45 percig sütöm, míg aranybarna és kopogós nem lesz a kenyerem héja, na meg amíg könnyen ki nem csúszik a formájából. Rácson hagyom hűlni, majd a hideg vajat a még meleg kenyérszeletre kenem és vigyorogva falom.

 img_20190406_161309.jpg

* Medvehagymás pesto *

  • 1 csokor medvehagyma
  • 100 g csonthéjas mix
  • 80 g parmezán
  • olívaolaj kb. 2 dl
  • só, bors

Oké. A pesto fenyőmaggal a klasszikus, na meg bazsalikommal. Ez nem épp’ a klasszik vonal, de most ezek voltak otthon, és nagyon jól működnek

Nincs nagy bonyolítás az egész összeállításában, én botmixert használtam a turmixoláshoz, így két ütemben estem neki: fél csokor összevagdalt medvehagymára a mixerpohárba szórtam a csonthéjas keverék (dió, törökmogyoró, kesudió, pekándió) és a parmezánszeletkék felét, majd felöntöttem olívaolajjal, hogy elfedje az egészet. Ezt alaposan leturmixoltam, és jöhetett a következő adag.

Jól záródó üvegcsékbe kanalaztam, a tetejére egy kevés olívaolaja öntöttem, majd hűtőbe tettem. Két-három hétig biztos eltartana…

Itt az egyik Téglás Zoli projekt, a Zoli Band legújabb lemeze, amit én már az egy hetes létezéséhez képest rongyosra hallgattam (főleg, hogy most nagyon durva megjelenések voltak, pl. Strom The Studio, Diabolus In Musica, és azokat is "kell" hallgatnom...). Legnagyobb kedvencem a Budapest My Love, amihez hamarosan jön a klip, így addig a másik kedvencemet, A Separate Peace -t linkeltem be... A #válogatáskazi -ra felfér még: Angel Wings, Kocsmárosné, Death or Liberty.

Veszettül jó ez a lemez, kicsit olyan mint a medvehagyma, várjuk egy éve, most degeszre hallgatjuk magunkat, aztán majd megint epekdve várjuk a következőt. Mert hogy igény van a következőre, az egyértelmű!

Téglás Zoliban olyan energiák vannak, amiket nem fedezhető fel más, színpadon álló embernél, imádnivaló a fickó. Komolyan veszi a Föld értékeit, büszkébb magyar sokunknál, és többet tesz a környezetéért mint a legtöbb ember... 

Legutóbb a Fish! + Ignite közös bulin láttam őt (és a csapatból a "lábtörő" Lukács Petát) az Akváriumban, most meg április 20-án az A38-on lesz jelenésük, asszem nem kérdés, kihagyni nem lehet ezt sem... Főleg, hogy az extrajó Slowmesh lesz az előzenekar! (Hardcore rajongóknak, na meg a debreceni #gasztrockereknek kötelező az április 25-i záróbuli a Roncsbárban! :) )

 

img_20190409_085337.jpg

* Medvehagymás tészta *

A pesto egyik felhasználási módszere a pirítósra-kenve-egy-pohár-borral-befalni. A másik, hogy tésztára rakom.

  • 4 evőkanál medvehagyma pesto
  • 400 g kagylótészta (Conchigliette)
  • 200 g főzőtejszín
  • 100 g serrano sonka

A sült serrano sonka morzsáira törve, a krémes pesto-szószban elmerülve… Ideális gyors vacsora egy rohanós nap végére.

A hajszálvékony sonkaszeleteket egy teflonos tepsibe halmozom, egyenként, kicsit feltekerve, összeborzolva. 200 fokos sütőben 15 perc alatt készen vannak.

A forrásban lévő vízbe egy evőkanálnyi sót teszek, majd belezúdítom a kagylóformájú tésztákat – ezek remekül felveszik a szószt, és kellemes lesz rájuk harapni, főleg a ropogós sonkadarabkákkal együtt.

Amikor a fenti kettőt már elindítottam, jöhet az utolsó összetevő, a pesto-szósz. Kis lábasba felmelegítem a főzőtejszínt és kanalanként elkeverem benne a pestot. Olyan medvehagyma-robbanás lesz a konyhában, hogy már ettől a gőztől összefut a nyál a számban. Amikor teljesen elkeveredett a pesto a tejszínnel, abbahagyom a főzését, belemerem a fogkemény tésztát közvetlenül a főzővízből, így egy kis selymességet lopok bele a keményítős vízzel a szószba…

A tálalás egyszerű, amint kitöltöttem a pohár fehérbort, a tányérba kanalazok a tésztából, a tetejére rakok két-három szelet (csomó) sonkát, egy kiskanálnyi pestot, és indulhat a felzabálás!

 Legyél te is #gasztrocker, itt: www.facebook.com/rockandchili 

img_20190406_134221.jpg

img_20190406_161710.jpg

img_20190406_155307.jpg

img_20190406_160056.jpg

img_20190406_160314.jpg

img_20190406_161128.jpg

img_20190406_161153.jpg

img_20190406_161231.jpg

img_20190406_161309.jpg

img_20190409_085404.jpg

Szólj hozzá

dió kenyér sonka tejszín tészta medvehagyma parmezán olívaolaj liszt Téglás Zoli Zoli Band