2016. jan 15.

aeropress

írta: (R)ichie
aeropress

img_20160101_1749052.jpg.jpg

Repülőgép műszerész a tanult szakmám, így minden, ami aero-val kezdődik, érdekel. Ha a kávéval van összefüggésben, akkor meg pláne. Egy ideje már kerülgettem ezt a módszert, tavaly többször kipróbáltam, Blue Bird Café, A Kávéháza és a Tamp&Pull baristáit vontam kérdőre, tetszik-e nekem ez a fajta kávézás. Meggyőztek. Pedig alapvetően a rövid forró italokat (nem, nem a szakéra gondolok!) szeretem, az espresso macchiato a kedvencem. De ez a hosszú, (nem túl) forró, gyümölcsös(ebb) kávéital is tetszik.

Úgyhogy írtam Jézuskának, aki meglepett egy szettel, és megfejelte egy kézi őrlővel is - úgy látszik igen jó gyerek voltam az évben... Meg kétféle, merőben más karakterű frissen pörkölt szemes kávéval. Merthogy nagyon fontos: ezt a fajta kávézást friss pörkölésű, közepes szemcsenagyságúra, frissen őrölt kávéval érdemes művelni.

Rájöttem, a baristák mind jófejek. Legalábbis akikkel eddig beszéltem, kérdeztem a kávékészítésről, mind készségesen válaszoltak, elmondták, ők hogyan csinálják, és szívesen adtak tanácsot mivel kezdjek. Eddig a szekszárdiak tették rám a legnagyobb benyomást - itt a poszt róluk - de a többiek is remekül állták a sarat és a kérdéseimet. Látszott rajtuk, hogy élvezik a munkájukat. Kicsit olyanok nekem, mint a borászok, róluk is sugárzik, büszkék rá, élvezik, amit csinálnak.

Mi is ez az AeroPress? Gyakorlatilag ez egy nagy dugattyú, amiből forróvízben áztatott kávét nyomunk ki a poharunkba. A 1,5-2 percig áztatott kávét - a kívánt erősségtől és az őrlemény szemcsenagyságától függően - papírszűrőn 30-45 másodperc alatt nyomunk át a dugattyú folyamatos, egyenletes nyomásával. Az eredeti metódus szerint a dugattyú és a "kávélé"között levegő van, így a levegő nyomja át a szűrőn a folyadékot, innen a neve: AeroPress.

Őrült nagy variációs lehetőség van benne, nem csak különböző kávéfajtákkal és pörkölésekkel lehet más és más kávét készíteni, de a víz hőmérsékletével, az őrlemény szemcsenagyságával és az áztatás idejével is különböző erősségű, ízélményű kávé készíthető... Szóval folyamatos felfedezési izgalommal állhatunk neki az otthoni kávézásnak.

https://www.youtube.com/watch?v=0FMfsT11pdA

Elég szofisztikált receptek keringenek, a baristák és az igazi fanatikusok fél fokra állítható vízforralókkal, precíziós kávéőrlőkkel és milligramra pontos mérlegekkel szerelkeznek fel. Na ez egy gasztrocker büdzséjébe imidzsébe nem fér bele, az AeroPress cucc mellé van egy legegyszerűbb HARIO MSS-1 kávéőrlőm (két barista is azt mondta, ilyenje van otthon, khm...), egy pici műanyag kiöntőm, meg egy egyszerű grammos mérlegem. Na ezekkel én így készítem az alap-kávém:

200 ml vizet 3 percre beteszek a mikróba. (Igen, be is kapcsolom a mikrót, felmelegítem benne a vizet :P) 16-18 gramm kávét őrlök közepesnél finomabb szemcsenagyságúra (teljes betekerés után kettőt vagy hármat kattanjon kifelé). Összerakom az AeroPress-t, a dugattyújára állítom (inverted módszer), előveszek egy szűrőlapot, a darált kávét beleöntöm a csőbe, és jöhet a következő lépés.

Ez a pepecselés eltart addig, míg forralódik a víz, sőt még kb. egy percet tud is hűlni. A baristák azt mondták, 80-85 fokos vízzel öntsem fel a kávét. Hát én nem mértem sosem, kellene egy hőmérő, de a már gyöngyöző víz kicsit hűlve, elég jó eredményt hoz, így maradok ennél az elnagyolt módszernél.

A forró vízbe mártom a szűrőpapírt, ráteszem az AeroPress szűrőjére, majd félreteszem. A vízből a kávéra öntök 51 ml-t, majd 20 másodpercig kevergetem. Jön 100 ml víz és újabb 20 mp kevergetés. A maradék víz ráöntése után újabb 20 szekundum kevergetés, és a szűrő rászerelése a következő mozzanat.

A maradék levegőt kinyomom a "gépből", majd belefordítom a kiöntőbe. Egyenletes erővel, szépen lassan, kb. 20-30 másodperc alatt átnyomom a kávét. Közben vizet forralok az üveg kávéspoharamba, kiöntöm belőle, és az így felmelegített pohárba öntöm a kész italt. Cukrot nem illik beletenni, de ez (is) gusztus dolga, van, amikor még én is rakok bele...

Oké, ez így kicsit macerásnak hangzik, és az is, de jó hobbi, sok variálási lehetőséggel és új ízekkel. Szóval jó móka, próbáljátok ki Ti is. Akár egy kávézóban...

[gallery ids="1633,1619,1602,1603,1605,1604,1591" type="rectangular"]

Szólj hozzá

kávé Metallica AeroPress