2017. máj 19.

újburgonya * spárga * oldalas

írta: (R)ichie
újburgonya * spárga * oldalas

… avagy spárga szezonban oldalassal és újkrumplival.

img_20170517_142013.jpg

Úgy indultam neki a piacnak, hogy csak pár friss dolgot veszek, abból összedobok valamit, amit lehet hús nélkül és persze hússal is enni. Ebből általában nem pár dolog lesz, de mivel már jó idő van, ezért egy kisebb kanyar beiktatásával biciklivel mentem a piacra. Ez pedig a hozzám hasonló kényelmes divat-bringást erősen behatárolja - mármint a szállítandó cuccok mennyiségét illetően...

Így sikerült tartanom a kitűzött limitet és tényleg csak a legszükségesebbeket zsákoltam be. A spárga ilyenkor alap, a pingpong labdányi újkrumplikat meg nem lehetett otthagyni. Ehhez már csak jó minőségű tejszínt meg egy jókora csík oldalast csaptam hozzá, minden más volt hozzá otthon - vagy legalábbis reméltem, hogy találok hozzávaló fűszereket.

A tejszínben sült spárga és újburgonya lágysága adja, hogy valami igazán karakteres és ütős párja legyen, így esett a választás a fűszeres fiókban bújdokló arab fűszerkeverékre és nehogymárne alapon a füstölt chilipaprika poromra.

  • 1,5 kg újburgonya
  • 1 csomag spárga
  • 1 csík oldalas
  • 330 ml tejszín
  • 2 db tojás
  • 5 dkg fűszeres brie sajt
  • 3 evőkanál arab fűszerkeverék
  • 1 evőkanál füstölt chilipaprika por
  • 1 evőkanál dijon-i mustár
  • 1 csipet sáfrány
  • 2 evőkanál olívaolaj
  • só, bors

Legelőször is, elkészítem a rub-ot, a fűszerkeveréket, amivel az oldalast alaposan bedörgölöm: az arab fűszerkeverékbe belekeverem a chiliport, nagy adag sót és tekerek a borsőrlőből is jópárat. Végül is, ha csíp, akkor tegye azt rendesen! Ezt a portengert keverem el olívaolajjal, épp csak annyival, hogy egy tapadós masszát kapjak, amibe egyesével belemártom a csontonként felszabdalt oldalast, majd az egészet összemaszírozom a sütőtálban. Csak hogy mindenhol átvehesse a disznóhús a határozott ízeket.

 

 

Chris Cornellt először az MTV-n láttam a Black Hole Sun klipjében. Nem, nem a képi világa fogott meg, a torzuló fejű emberek és a groteszk szereplők, meg a kamu égbolt a zenekar mögött, vagy az idióta nő azzal a bazi nagy kutyával a kádban… Taszított az egész, de a zene, a zene mindig ott tartott a képernyő előtt. Annyit hallgattam így a TV előtt, hogy volt egy pár év, amikor nem is tudtam már meghallgatni. Persze azóta találkoztam (számomra) sokkal jobb dalokkal - lásd válogatáskazi részt mindjárt.

Persze nem csak a Soundgarden miatt volt az egyik kedvenc énekesem, az csak évekkel később tudtam meg, hogy az Audioslave-ben ugyanúgy ő énekel, mint ahogy már nagy kedvencem volt a Doesn’t Remind Me - oké, az én hibám, akkoriban nem szenteltem nagy figyelmet a CD borítók belső oldalára (meg a fekete-fehér, rossz minőségű másolt papírokon nem igazán látszottak az apróbetűs részek, khm…). A Temple of the Dog zenekarral meg csak két éve (vagy három) akadtam össze, hát, lehetett volna előbb is….

Pintér Miklós barátom volt a nagy igehirdetője a zenéjének, pár éve mesélte, milyen jó volt Bécsben látni a szóló koncertjén. Akkor megbeszéltük, hogy a következőre együtt megyünk. Hát, CC koncertre már nem…

Legyen könnyű a föld neked (is), Chris.

És az ígért válogatáskazi listám: Doesn’t Remind Me, Nearly Forgot My Broken Heart, Part Of Me ft. Timbaland (na jó, ez vicc volt :P), Like A Stone, Burden In My Hand, Jesus Christ Pose, Rusty Cage, Show Me How to Live, Cochise, Be Yourself.

Ui.: most ugrott be, ahogy írtam ezeket a számokat, hogy írtam én már CC-ről válogatáskazit, majdnem pont egy éve, és azt is spárgás kajához, látszik, hogy azóta masszívabban hallgatok grunge-ot, itt csekkoljátok: Az elefeledett spárgasípok története


A lefedett sütőtálat bedobom a sütőbe, 220 fokra tekerve kb. egy órát hagyom nyugton. Azaz majdnem nyugton, mert még mellé-felé megy majd a köret, de azt majd mondom, hogy hogyan és mikor.

Mert a körethez először is félig főtt burgonyákra van szükség. Ahhoz meg lobogó, sós vízbe kell ejteni az előzőleg megmosott, szükség szerint kicsit meg is sikált krumplikat. 10 perc, és leöntöm a vizet a krumplikról, de azalatt a tíz perc alatt előkészítem a többi hozzávalót. Egy tálba kanalazok dijon-i mustárt, sót és borsot dobok mellé, felkeverem az egészet a tejszínnel, majd beledobom a sáfrány szálakat is. Alapos keverés előtt beletörök két tojást is, így már meg is van a jó alap, amiben tovább készülhet a köret. Gyorsan a spárgát is megtisztítom, ha sikerül elég zsengét kifognom, csak letördelem a végeiket és alaposan leöblítem, nem vacakolok a hámozással...

Szóval a félig megfőtt krumplikat belegurítom a tálba, arra mehet a tejszínes keverék, arra rátépkedem a sajtot - igyekszem egyenletesen a krumpliszemek közé beékelni - és utána rápakolom a megtisztított spárga sípokat.

Mehet a sütőbe az így összeállított edény, csak a 220 fok mellé a grillt is rákapcsolom, így ezt a tálat rakom a vörösen izzó izzószálak alá, az oldalas meg egy emelettel lejjebb költözik ideiglenesen. Kb. 20 perc és megpirulnak a spárgák, meg az újkrumplik teteje, na meg bugyog a tejszín.

Ahogy elkészül a köret, jöhet a hús finishelése: leszedem róla az alufóliát, és visszadugom az izzószálak alá, tíz perc és kívülről kicsit ropogós, egyébként meg nagyon puha oldalasokat kapok, a csontokról szinte leolvad a hús…

Egy pofa sör, három szelet oldalas, jópár krumpli és egy kevés spárgasíp, más nem is kell, hogy az ember jól lakjon

Legyél te is #gasztrocker, itt: www.facebook.com/rockandchili 

img_20170517_131307.jpg

img_20170517_134533.jpg

img_20170517_133723.jpg

img_20170517_124506.jpg

img_20170517_123637.jpg

img_20170517_122855.jpg

img_20170517_120750.jpg

Szólj hozzá

tojás recept tejszín spárga sáfrány brie oldalas újburgonya Chris Cornell