2015. jún 25.

chilis só

írta: (R)ichie
chilis só

[caption id="attachment_697" align="aligncenter" ]DSC_4834~2 A chili az élet sója...[/caption]

Sziasztok, Richie vagyok, nyolc éves korom óta kapszaicin függő. Így kezdeném bemutatkozásom az Anonim Chilisták Gyűlésén. Már gyerekkoromban sportot űztem abból, hogy több "hegyeserőst" ettem, mint az asztalnál ülő felnőttek, kamasz koromban a májkrémes kenyér mellé barátaimnak a zöldpaprika elejét adtam, enyém volt a magházas vége, az igazán erős. A mai napig nagyokat harapok az erős paprikába, majd két másodperc múlva huhogok és fogaim közt szívom be a levegőt, miközben öklömmel szorítom fejemhez égő füleimet - és én ezt élvezem.

Majdnem mindent erőssel eszem, vallom, hogy egy kis chilivel bármit fel lehet javítani... Így általában van itthon egy kevés chilis só.

25 dkg tengeri sóhoz dobok 8-10 db friss/szárított chilit, ha éppen van, akkor megy bele még rozmaring, két ágról csak a levele, egy marék bazsalikom. Ezt 3-4 perc alatt a turmixban összetöröm, elkeverem. Megkóstolom, ha nem elég erős, még dobok bele pár chilit, újra összekeverem a géppel, és csak akkor hagyom abba, amikor már elég erősnek ítélem. Utána egy tepsire sütőpapírt fektetek és vékonyan szétterítem a végeredményt. Száraz, biztos helyre teszem, ahol kb. két nap alatt kiszárad. (általában a sütőbe tolom be a tepsit, ott ugyan biztonságban van, de az a veszélye megvan, hogy ottfelejtem egy időre - igen többre, mint amennyire terveztem...)

A robotgép hangos. Így tekerjétek fel a hangerőt...

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=BfOdWSiyWoc[/embed]

A szétterítésnek és szárításnak egy célja van: ne álljon össze egyetlen sótömbbé az egész, hanem szépen morzsolható, szórható piros (és lángolásra késztető) kristályokat kapjunk. Szárítás után jól zárható üvegbe teszem, hogy nedvességet ne tudjon magába szívni.

DSC_4905~2

És hogy mire szórjuk? Mindenre. Bármire. Én egy időben rákattantam az uborkás szendvicsre. (friss kenyér - finom vaj - vastagabb szelet uborkák - chilis só - ismételni kipukkadásig) Abszolút húsevőként ez elég nagy szó, de hát a kapszaicin-függőség nagy úr.

Kell az a Scoville-pofon.

Szólj hozzá

bazsalikom chili rozmaring kapszaicin RHCP